lørdag, mai 02, 2015

SIRENIA blogger igjen

Hvor ble det av stemmen fra havet, stemmen som kunne både hviske milde briser og buldre og bråke som verste styggværet? Hun slettet bloggene og ble borte, ble en usynlig og taus iakttaker som mange andre. Ble en fasadefasan i facebook med kortformen som eneste virkemiddel, pluss bildene da.

Bildene som røper hvor du er, hva du driver med, hvem du er sammen med og hvilket blikk du har for naturen, skjønnheten, detaljene og mangfoldet kanskje. Et bilde kan fortelle mye alene hvis det er godt. Bildene kan fungere som metaforer lik ordene kan.

For dersom man leter etter dypere lag, kan det hende man finner noen, det er sjelden ting er bare det man ser. Kanskje er det ytre livet faktisk en forkledning for noe helt annet, jo mer perfekt ytre jo mer komplisert og trøblete indre? Fasaner og påfugler, for ikke glemme lerkefugler, kan bruse med fjærene så mye de vil og forføre mange, men noen ser gjennom skuespillet, ser bakom.

Og nettopp bakom er det jeg vil, jeg vil kle av fasadene og snakke om de viktige sakene, sakene som både kan bygge opp men også rive ned. For uten solid og god grunnmur, kan ingen bygg stå lenge. Og min grunnmur er verdiene, så enkelt som det gode, det sanne og det skjønne. Jeg tror på fellesskap og mangfold, på rettferdighet og raushet.


Kanskje skriver jeg mest for meg selv, fordi jeg har behov for å medvirke, kanskje tror jeg på ordenes makt og kraft og håper på at du vil lese? Det ville glede meg mye, for sammen er vi dobbelt så mange. Sammen kan vi utgjøre en forskjell eller tre. Ikke sant?

5 kommentarer:

  1. Hva kan overgår naturens naturlige skjønnhet? Som duggdråper på spindelvev i motlys?

    SvarSlett
  2. Velkommen tilbake med ord som speiler, bråker og leger.
    Klem
    Mormor

    SvarSlett
  3. Hei Mormor, var du her også da? Gøy :) Klemmer tilbake. Tror jeg er litt skriverusten etter lang tids skrivepause, vi får se.

    SvarSlett
  4. Hei Sirenia. Trivelig å se deg igjen. Ja også jeg har så vidt tatt til å orientere meg i bloggenes univers igjen; skjønt med ganske varlige trinn. Har forresten en anelse om at dette gjelder flere. Facebook har sine begrensninger, som du er inne på. Selv har jeg ikke så mye å formidle på det verbale planet, ikke for øyeblikket i hvert fall, men det kan jo endre seg. Ønsker deg lykke til med bloggingen, jeg skal nok se innom her. Blid hilsen! - også til eventuelle andre gamle kjente som leser dette.

    SvarSlett
  5. Hei Rune, denne hadde jeg ikke sett før nå. Det ble ikke rare greiene med blogginga etter nystarten men det kan jo hende at det kommer seg etter hvert. Tida for litt inneliv er jo så absolutt tilstede nå. Veldig hyggelig med hilsen! Håper det står bra til.

    SvarSlett